Aerobatics & Superbowl! - Reisverslag uit Mesa, Verenigde Staten van Tom Ham - WaarBenJij.nu Aerobatics & Superbowl! - Reisverslag uit Mesa, Verenigde Staten van Tom Ham - WaarBenJij.nu

Aerobatics & Superbowl!

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

04 Februari 2015 | Verenigde Staten, Mesa

Hoi hoi iedereen! het is alweer een tijdje geleden dat ik iets heb laten horen over mijn leventje hier in Phoenix, dus het werd wel weer eens tijd voor een update. Eerst maar even over de leukste dingen van afgelopen januari. Stuntvliegen en the Superbowl!
Tijdens mijn vliegopleiding word je vooral geleerd om netjes rechtdoor te vliegen en bochten te maken waardoor later niet iedereen kotsend achterin zit, maar nu, ooeeeh. Om ervoor te zorgen dat je gevaarlijke situaties kunt herkennen en herstellen doen we echter ook een 2 dagen durende ' upset prevention & recovery training' bij APS, een bedrijf dat per jaar honderden piloten 'workshops' en trainingen geeft op dit gebied.
Donderdag ochtend vroeg meld ik me samen met 5 klasgenoten bij Gateway Airport, waar we naar wat koffie eerst een paar uur theorie les krijgen. Het is nog vroeg maar gelukkig is het niet al te ingewikkeld om tot je te nemen.
Dan is het tijd voor actie! Het vliegtuig van dienst is een Extra300L, een 100% race en stuntvliegtuig. Als mijn normale vliegtuig een redelijke gezinsauto is, is de Extra300L een brullende Lamborghini.
300pk met een gewicht van rond de 900kg, gecertificeerd voor iedere denkbare manoeuvre tussen -/+10G en een roll rate van 400 degrees per second. Even voor de duidelijkheid, dit betekend dus dat je in het vliegtuig dus volledig om je eigen as heen kan draaien in minder dan 1 seconde!! Gelukkig is mijn instructeur van vandaag de perfecte persoon voor de job. Een carrière van meer dan 20 jaar bij de US Air Force, rond de 6000 vlieguren op 40 verschillende vliegtuigen en jaja, voormalig NASA astronaut en spaceshuttle piloot die 16 dagen in de ruimte is geweest. Voor de geintereseerden, hij heet een eigen wikipedia pagina > lees het is door. http://www.wikiwand.com/en/William_G._Gregory
Vol goede moed gaan we op pad voor de eerste van drie vluchten, en het is alles wat ik me voorstelde. De Extra300 is zo ongelofelijk wendbaar dat draaien, rollen of klimmen geen enkele moeite of tijd kost. Wat loopings, rolls, stalls en andere trucs later is het uurtje op en moeten we weer landen. Ik ben helaas halverwege de vlucht vrij misselijk geworden en heb mijn onbijt in een zakje terug gezien, maar dat mag de pret niet drukken.
Enigszins licht in mn hoofd eet ik snel een grote lunch om mn volledig lege maag te vullen, en voor dat we de dag afsluiten met wat theorie kan ik nog net even bij de anderen kijken buiten. Manoeuvres met veel G krachten slurpen energie uit je en aan het eind van de middag lig ik dan ook diep in coma in mn bed.
Vrijdag tijd voor deel 2. Omdat voorkomen beter is dan genezen neem ik dit keer 2 anti air sickness tabletten en staan we allemaal weer vol goede moed klaar. Helaaaas is het ontzettend slecht weer geworden, en de bewolking hangt zo laag dat het onmogelijk is om normaal te kunnen stuntvliegen. Onverrichte zaken terug naar huis.
Zaterdag ochtend kan de 2e vlucht dan wel doorgaan, en deze keer vlieg ik met een instructeur die jarenlang Air Force piloot is geweest op de A-10. Het is een geweldige vlucht en gelukkig ben ik deze keer helemaal niet ziekjes.
Later op de ochtend stijgen we op voor de 3e en laatste vlucht, maar door het waardeloze weer en de wolken moeten we na 10 minuten alweer terug. Zondag geen nieuwe poging, want dan is het Superbowl Sunday en mag er niet zomaar gevlogen worden..
De Superbowl is de finale van het American Football seizoen en standaard het belangrijkste sportmoment van het jaar in Amerika. Een beetje vergelijkbaar met de Champions league finale in voetbal. Elk jaar wordt de Superbowl in een andere stad in Amerika gehouden, en het toeval wil dat het juist dit jaar in mijn eigen Phoenix is!! Dit jaar strijden de Seattle Seahawks en de New England Patriots voor de NFL beker. Ik kijk de westrijd der wedstrijden gezellig op een Superbowl feestje bij een bevriende ASU studente thuis. Ik heb totaal geen voorkeur, maar dat maakt het alleen maar leuker om te zien hoe sommige Amerikanen erin op gaan. 1 studente begint letterlijk te huilen als de Patriots met nog 1 minuut te gaan aan de verliezende hand zijn, maar staat even later wild dansend op de tafel als ze na een ongelofelijk spannend einde met 28-24 alsnog de overwinning binnenslepen. Wat Superbowl pizza's en biertjes later heb ik een leuke dag gehad en lig ik tevreden in bed.

Buiten dit lange verhaal over de leukste dingen van januari is het vooral heel rustig hier. Ik ben ontzettend veel vrij geweest afgelopen maand, en zoals een goede student in Phoenix doet, verdeel ik mijn tijd tussen uitslapen, het zwembad, de starbucks, het zwembad, de sportschool en de bioscoop. Het weer was even slecht vorige week maar is inmiddels weer zomers warm. Sommige mensen zouden er verveeld van raken, maar ik geniet er maar van als van een lange vakantie. Inmiddels woon ik hier alweer ruim 4 maanden maar ik heb het nog steeds goed naar mn zin. Als alles volgens plan gaat zou ik eind maart klaar kunnen zijn, maar je weet het nooit in de luchtvaart.
Vanmiddag staat er voor mij weer een 2.5 uur durende solo vlucht op de planning, en dus kunnen we weer wat genieten in de lucht. Solo vliegen gaat nooit vervelen! Ik moet nog even mn kaarten klaar maken voor straks dus dat gaat we nu maar is doen.
Vanuit een zonnig Phoenix doe ik iedereen de groetjes in Nederland!!

  • 04 Februari 2015 - 22:53

    Mama Caroline:

    Zo stuntpiloot, zo maak je nog eens wat mee. De Superbowlfinale in je eigen stad. Dat wil toch iedereen meemaken. En dan die stuntpiloten. Straks thuis wil ik wel de smeuïge verhalen daarvan horen. Voor nu; blijf genieten. Het weer is al weer lekker, dus je winter zal wel zo'n beetje voorbij zijn.

    Liefs Mama

  • 07 Februari 2015 - 20:33

    Catie:

    Goh , je maakt nog eens wat mee en dan ook nog de superbowl finale! En wat gaat de tijd snel, niet te geloven dat je over een kleine 2 maanden al weer klaar bent. Geniet er nog maar even van dit lekkere weer, lekker zwemmen etc. Groetjes van de loofjes

  • 17 Februari 2015 - 19:25

    Hanneke:

    hee Tom, wat leuk weer om jouw stukje te lezen. Wat een ervaring, vergeet je nooit meer. Echt leuk om te lezen dat je er zo van geniet.
    Veel plezier en tot je volgende stukje!
    Groetjes van ons allemaal ✈️

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Mesa

Tom

Actief sinds 19 Sept. 2014
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 6443

Voorgaande reizen:

17 September 2014 - 17 Mei 2015

Flight training Arizona

Landen bezocht: